Hur vi behandlar dina personuppgifter
Åmyne Fastigheter AB värnar om dina personuppgifter och din personliga integritet. Grunden för hur vi behandlar dina personuppgifter finns i EU:s dataskyddsförordning, vanligen benämnt GDPR (General Data Protection Regulation). I korthet betyder det att vi endast behandlar dina personuppgifter med stöd av en laglig grund, att vi endast använder dina personuppgifter för legala ändamål och att vi inte sparar mer information än nödvändigt om dig. När vi inte längre behöver ha kvar personuppgifterna och när vi inte längre enligt lag är skyldiga att spara dem så ska de raderas. Om du vill veta mer om hur vi skyddar dina personuppgifter så får du gärna läsa vidare. Texten utgår från olika steg i hyresförhållandet, och är framtagen för att harmoniera med den branschstandard som tagits fram i samarbete mellan Fastighetsägarna och Sveriges Allmännytta. Här nedan kan du läsa hela vår dataskyddspolicy.
Trivselregler
För att det ska vara så trevligt som möjligt att vara hyresgäst hos oss, måste alla boende följa de gemensamma trivselreglerna. Det är varje hyresgästs skyldighet att följa dessa regler, tillsammans med bestämmelserna i hyreskontraktet.
Ljud och störningar
Visa hänsyn och respekt mot dina grannar så de inte störs av ljud från din lägenhet. Det innebär bland annat att det ska vara tyst och lugnt i huset mellan 22.00-06.00. Störande aktiviteter (som exv. renovering, fest, stark musik etc.) får endast ske dagtid och under respektabla former. Om du arrangerar en fest, prata med dina grannar i god tid innan och tänk på att du fortfarande är skyldig att visa hänsyn så dina grannar inte störs.
Om du upplever att du blir störd av dina grannar, tag i första hand kontakt med de som stör och berätta på ett vänligt sätt att du störs. Hjälper inte det, kontakta hyresvärden.
Rökning
Rökning är strikt förbjudet inomhus i lägenheterna, så även i trapphus och i närheten av entréerna. (För skador orsakade av rökning debiteras undantagslöst den hyresgäst som orsakat dem). Visa omtanke om de andra hyresgästerna genom att inte röka för nära någons ventil eller öppna fönster. Tänk på att många människor är mycket känsliga för tobaksrök.
Hemförsäkring
Det är obligatoriskt för hyresgäster hos Åmyne att ha en giltig hemförsäkring. Detta krav finns främst på grund av omtanke om hyresgästerna. Vid en brand- eller vattenskada riskerar nämligen ersättningsskyldigheten bli mycket hög om hyresgästen kan anses ha varit försumlig. En hemförsäkring innebär att du kan få ersättning vid till exempel vattenläckor, skador, stöld eller brand i lägenheten.
Parkering
Parkering är förbjuden på fastigheten, utanför hyrd parkeringsplats.
Husdjur
Ta väl hand om dina husdjur så att de inte stör grannarna eller förorenar på tomtmarken eller i entreerna. Akvarier är förbjudna inom fastigheten, eftersom de utgör en stor risk för vattenskador.
Entréer
Håll rent och snyggt i entréerna. Entréer/trapphus måste alltid vara tomma och framkomliga, det betyder att man alltså inte får ställa ifrån sig exv. soppåsar, skor, leksaker, barnvagnar eller dylikt där. Det här är framförallt viktigt ur ett brandsäkerthetsperspektiv.
Tvättstuga
Visa hänsyn, respektera tvättiderna, rengör maskiner och tvättmedelsfack efter dig. Tag hem torra kläder. Det är du som hyresgäst som ansvarar för att lämna tvättstugan städad efter varje tvättpass. Vid fel, kontakta hyresvärden direkt.
Sopor och avfall
Sortera dina sopor, tänk på miljön. Använd kommunens återvinningsstation.
Använd fettuppsamlare till stekfett och lämna behållaren på återvinningsstationen.
Fast inredning och utrustning
Du måste ha särskilt tillstånd från hyresvärden för att göra ändringar i lägenhetens fasta inredning och utrustning. Det gäller även lägenhetens värme-, vatten- och elsystem. Se alltid till att hålla det framkomligt till elmätare/proppskåp. Hyresgästen ansvarar själv för att byta säkringar, vid behov.
Balkong, altan och fönster
Håll din uteplats fri från snö och is. Lämna inte fönster och dörrar öppna, så att frysskador kan uppstå. Undvik förvaring av brännbart material på din balkong/ altan.
Grillning
Grillning med kolgrill/ gasolgrill på balkong/altan eller uteplats inom 2 meter från huset är förbjuden. Elgrill är tillåtet, om förutsättningarna är sådana att grilloset inte stör någon granne. Grillning med kolgrill/gasolgrill är tillåtet på plats längre bort än 2 meter från huset, om det kan ske utan brandrisk. Kolla alltid vindriktning och avstånd till grannar.
Avlopp
Det är förbjudet att spola ner annat material än det naturliga och toapapper i toaletten. Nedspolning av ex. servetter, fett, tamponger, bindor, skruvar, etc kan orsaka stopp. Använd fettuppsamlare till stekfett och lämna behållaren på återvinningsstationen.
Brand
Se alltid till att utrymningsvägar (främst trapphus) är fria från saker, så att det går lätt att utrymma huset om det skulle börja brinna.
Hyresvärden ansvarar för att utrusta varje lägenhet med brandvarnare, brandsläckare och brandfilt. Hyresgästen ansvarar för att byta batterier i brandvarnare vid behov och att även se till att brandsläckare och brandfilt står på korrekt anvisad plats.
Ansvar för att reglerna följs
Det är alltid hyresgästen enligt hyreskontraktet som ansvarar för alla skyldigheter som finns kopplat till boendet. Skyldigheten omfattar både bestämmelserna i hyreskontraktet, trivselreglerna och övriga bestämmelser som återfinns i hyreslagen. Om alla de boende är bra på att följa dessa regler blir det trevligt för alla, om någon missar att följa viktiga regler kan denne hyresgäst i värsta fall få ekonomiska påföljder eller riskera uppsägning.
Felanmälan
För akut felanmälan (om du upptäcker fel i värme, vatten, elektricitet eller avlopp) ska felanmälan göras omedelbart till hyresvärden. Tel: 0156 68 90 77
För mindre akut felanmälan (exv. en trasig spisplatta, droppande kran, kärvande lås, skadedjur) ska felanmälan endast göras via mejl till: felanmälan@amyne.se